Sekilas Fakta: Sungai Zambezi

Sungai Zambezi adalah sungai terpanjang keempat di Afrika. Hanya Sungai Nil, Kongo, dan Niger yang lebih panjang darinya. Sungai Zambezi bermula di Zambia, dekat perbatasan antara Angola dan Republik Demokratik Kongo.

Did You Know

Sungai mengalir mengikuti aliran berliku sepanjang 2.736 kilometer yang memisahkan Zambia dari Zimbabwe dan Mozambik, lalu bermuara di Selat Mozambik. Sungai Zambezi memiliki banyak cabang dan luas daerah alirannya lebih dari 1.300.000 kilometer persegi.

Hulu sungai terletak di dataran tinggi, di mana pasokan air bergantung pada hujan khatulistiwa yang jatuh dari Oktober sampai Maret. Dari dataran tinggi ini, sungai Zambezi terjun ke tanah yang lebih rendah melalui Air Terjun Victoria, air terjun raksasa di Afrika setinggi 108 meter.

Sebuah pembangkit listrik tenaga air telah beroperasi di sana sejak tahun 1938. Kariba Dam, selesai dibangun pada tahun 1959, terletak di Kariba Gorge, sekitar 320 kilometer dari hilir sungai. Danau buatan ini mencakup area seluas 5.200 kilometer persegi.

Ahli geografi pertama kali mengetahui wilayah Zambezi kemungkinan dari para pedagang Arab. Orang Eropa pertama yang menjelajahi Sungai Zambezi adalah David Livingstone. Ia menjelajahi sungai ini pada tahun 1850-an.

Komentar Anda